Febiofest ponúka aj napínavý film Vo vojne o štrajkovom boji zamestnancov automobilky

Do slovenských a českých kín prichádza film francúzskeho režiséra Stéphana Brizého Vo vojne (Do boje, Ve válce, En guerre) z r. 2018.

Nenápadný francúzsky režisér sa so svojím novým filmom prebojoval aj do súťaže v Cannes v minulom roku.

Jeho snímka nadväzuje na predchádzajúcu skvelú snímku Zákon trhu, tentokrát sleduje štrajk v nadnárodnej automobilovej továrni vo Francúzsku, ktorej manažment cynicky zneužil ochotu svojich zamestnancov podržať firmu v ťažkých časoch.

Takéto filmy sú vzácne. Pripomeňme si klasický Ejzenštejnov film z r. 1925 „Štrajk“, alebo československú Fričovu dramatizáciu štrajku z doby Veľkej hospodárskej krízy, natočenú v r. 1951.

Dej filmu hovorí o tom, ako v ťažkých časoch región dohodne s vedením fabriky päťročnú dohodu o neobmedzenej výrobe za podmienky zníženia platov zamestnancov. Lenže nemecký vlastník sa rozhodne uzavrieť automobilku s 1100 zamestnancami a presunúť výrobu do lacnejšieho Rumunska, načo vstúpia pracujúci závodu do štrajku. Film ani tak neukazuje samotný štrajk, akcie a protesty, ktoré zostávajú skôr v pozadí, ale viac sa sústreďuje na napäté momenty rokovaní, diskusie – s vládnymi úradníkmi a manažérmi rôznych stupňov, za chrbtami ktorých sa skrývajú samotní vlastníci. Tiež diskusie medzi odborármi pri prediskutovaní ďalšieho postupu. Film vykresľuje psychológiu a dynamiku štrajku a sústreďuje sa pritom na jedného z vodcov, Laurenta Amédéa.

Stretneme sa tu s témami, ako je podpora kapitálu štátom, s typickými postojmi vlastníkov, že nebudú prevádzkovať stratový podnik (hoci nešlo o stratový podnik, ale o vyššie zisky vlastníkov, situácia zamestnancov sa vôbec neberie do úvahy), že všetci sú obeťami trhu. Stretneme sa tu s potrebou jednoty pracujúcich tvárou v tvár zjednotenému kapitálu, ale tiež s únavou a rozštiepením štrajkového výboru, so štrajkokazmi, so vzájomným obviňovaním štrajkujúcich a vypočítavaním rizík, kto môže viac stratiť. Pracujúci prežívajú nadšenia aj prehry.

Film vlastne približuje aj stratu politického vedomia a vedenia pracujúcich, ktorému napomáha obrovská mediálna, propagandistická mašinéria súčasného kapitalizmu, vyrábajúca z ľudí len masu pracujúcich robotov, ktorých úlohou je len pracovať, vyrábať a nakupovať v záujme akumulácie čoraz väčšieho bohatstva úzkej vrstvy spoločnosti.

Režisér postavil film ako neutrálny vo vzťahu medzi vlastníkmi a zamestnancami, ale rekacie obecenstva boli jednoznačné. Projekcie filmu v Lumiérovej sále Festivalového paláca bola niekoľkokrát prerušovaná potleskom, hlavne silný potlesk vo chvíli, kedy demonštranti pred parížskou firemnou centrálou firmy prevrátia na strechu luxusné auto šéfa nemeckého koncernu, ktorý vlastní francúzsku pobočku.

Diváci počas uvedenia filmu si aj poplakali. Potlesk na záver bol veľmi dlhý, aj keď umelecky možno nejde o najlepší film, ale obsahovo určite citovo napínavý. Prináša určitú správu o stave Európy a stave tohto sveta, poukazuje na hnev ľudí nad nespravodlivosťou a neriešením základných otázok spoločnosti.

Film môže slovenský divák uvidieť na Medzinárodnom festivale filmových klubov Febiofest, ktorý sa uskutoční od 20. do 26. marca 2019 v Bratislave.

Film na ČSFD:
https://www.csfd.cz/film/617488-do-boje

Milan Antal

Galéria | This entry was posted in Nekategorizované and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár pomocou svojho účtu na sociálnych sietiach alebo registráciou po stlačení ikony wp vedľa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s